PolskiAngielski
Schowek (0) Zaloguj się Załóż konto
77hobby
wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna1 » Warsztat FrSky2 » FrSky Horus X12S od środka oraz zmiana MODE

Kontakt

Nasze hity

Promocje

Polecamy

1234

FrSky Horus X12S od środka oraz zmiana MODE

Data dodania: 11-02-2017

FrSky Horus X12S podnosi poprzeczkę - i tak już wysoko ustanowionych - standardów jakości FrSky. Brak kompromisów, najlepsze materiały, gimbale oparte o magnetyczne czujniki wykorzystujące efekt Halla zapewniające nieosiągalną dotąd dokładność sterowania.

W niniejszym artykule pokazujemy jak Horus wygląda od środka. Pokazujemy jak Horusa otworzyć, a także możliwości regulacji drążków oraz zmiany układu drążków (np. MODE 2 na MODE 1).



W 77Hobby sprowadzamy głównie Taranisy w MODE 2, tzn. z przepustnicą w lewym drążku i lotkami w prawym. Taki układ jest najpopularniejszy wśród naszych Klientów, ale oczywiście niektórzy modelarze mogą preferować inny układ. Horus X12S umożliwia zmianę MODE na dowolny, samodzielnie przez użytkownika.

Zmiana układu drążków nie powoduje utraty gwarancji 77Hobby. Nie zakładamy plomb na sprzedawane przez nas radia, wychodząc z założenia, że modelarz musi mieć dostęp do własnej aparatury i wykonania drobnych modyfikacji nie wymagających permanentnych ingerencji w radio (np. właśnie zmiana MODE, czy wymiana przełącznika na inny). Należy oczywiście pamiętać o zachowaniu odpowiedniej ostrożności, odłączeniu akumulatora i nie wykonywaniu żadnych działań na siłę.

Otwierania Horusa i zmiana układu drążków (MODE) krok po kroku

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 1
Regulacja napięć sprężyn drążków możliwa jest nawet bez otwierania nadajnika. Wystarczy wyjąć zaślepki oznaczone żółtymi strzałkami i długim imbusem calowym 1/16" wyregulować napięcia sprężyn wg. własnych preferencji. Do zmiany układu drążków konieczne jest jednak otwarcie radia. Dla późniejszej wygody można zdjąć gumowe uchwyty z obu stron obudowy (wystarczy je lekko podważyć) - rozdzielenie połówek obudowy jest łatwiejsze. Następnie odkręć sześć śrub oznaczonych czerwonymi strzałkami.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 2
Przez zaślepione otwory oznaczone na rys. 1 żółtymi strzałkami jest dostęp do śrub regulujących napięcie sprężyn drążków. Tutaj pokazujemy dostęp do tych śrub już po otwarciu radia.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 3
Po odkręceniu sześciu śrub oznaczonych na rys.1 czerwonymi strzałkami delikatnie rozdziel połówki obudowy. Być może łatwiej będzie rozdzielić połówki po zdjęciu gumowych uchwytów i lekkim podważeniu obudowy z obu stron.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 4
Po podważeniu dwie połówki obudowy można bez problemu rozdzielić. Należy jednak uważać, są one połączone trzema wiązkami kabli sygnałowych oraz dwoma antenowymi kablami COAX (biegnącymi do anteny modułu GPS oraz do gniazda anteny zewnętrznej). Zdecydowanie nie polecamy odłączać kabli antenowych, gdyż są one zabezpieczone klejem montażowym (odłączenie tych kabli spowoduje utratę gwarancji). Kable antenowe są wystarczająco długie, aby odsunąć obudowę w stopniu umożliwiającym zmianę układu drążków.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 5
Odłączamy wtyk kabla prawego potencjometru.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 6
Odłączamy wtyk kabla lewego potencjometru.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 7
Odłączamy wtyk mechanizmu wibracyjnego.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 8
Po odłączeniu kabli sygnałowych połówki obudowy można rozsunąć na dosyć wygodną odległość. Strzałkami oznaczone gniazda antenowe, fabrycznie zabezpieczone klejem montażowym.
UWAGA: Strzałki na rysunku wskazują jedynie położenie gniazd. Zdecydowanie nie polecamy odłączać kabli antenowych, gdyż są one zabezpieczone klejem montażowym. Kable antenowe są wystarczająco długie, aby odsunąć obudowę w stopniu umożliwiającym zmianę układu drążków. Zerwanie fabrycznych zabezpieczeń montażowych gniazd kabli antenowych spowoduje utratę gwarancji.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 9
Każda oś koszyka (gimbala) drążka jest wyposażona w blokadę, powodującą podniesienie sprężyny, przez co drążek danej osi nie wraca automatycznie do pozycji środkowej. Czerwona strzałka pokazuje tę blokadę - śrubę wkręconą w plastikową osłonę metalowej części gimbala, opierającą się na specjalnie wyprofilowanym łożu. W celu zmiany układu drążków wystarczy tę śrubę wykręcić i przenieść na oś innego drążka. Pozostałe dwie strzałki wskazują dwie dodatkowe śruby, regulujące sposób pracy drążka (swobodę jego poruszania oraz czy i z jaką intensywnością ma być wyczuwalne "klikanie").

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 10
Widok na ten sam gimbal z innej perspektywy.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 11
Widok na drugi (prawy) gimbal. Brak śruby podnoszącej sprężynę i obie śruby regulacyjne wykręcone, nie ograniczające swobodnej pracy drążka. Koszyk drążka skonfigurowany jest w ten sposób jako standardowy, w obu osiach powracający do pozycji środkowej. Posiada jednak wszystkie elementy konieczne do przekonfigurowania go w drążek przepustnicy (śrubę blokującą sprężynę w pozycji podniesionej należy przenieść z lewego drążka).

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 12
Widok ogólny na oba drążki.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 13
Płytka wyświetlacza wraz z modułem GPS.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 14
Moduł wbudowanej ładowarki.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 15
Akumulator Horusa.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 16
Moduł Bluetooth.

 

FrSky Horus X12S od środka
RYSUNEK 17
Płytka z gniazdami.

UWAGA: Po wykonaniu zmian w układzie drążków należy jeszcze wgrać odpowiedni wariant FrTX lub skonfigurować OpenTX, tak by oprogramowanie systemowe Horusa było "świadome" dokonanych zmian mechanicznych. Należy także ponownie skalibrować drążki.

Forum 77Hobby
 

Warsztat FrSky 77Hobby
 

 


Strona główna
© 2015-2019 Wszelkie prawa zastrzeżone przez 77Group Kowalski Szeląg S.J.